Archiv

Drama nenaplněné lásky v osnově operní partitury

Zveřejněno 9. 1. 2017 7:40

Když se geniální italský komponista Giuseppe Verdi ( 1813 - 1901 ) seznamuje s divadelním dramatem francouzského tvůrce Viktora Huga ( 1802 - 1885 ) " Král se baví"  ( 1832 ), je prioritně fascinován tragickou životní osnovou dvorního šaška Tribouleta a jeho milované dcery Blanche. Uvědomil si, že námětová bohatost a psychologicky jímavá osudovost této románové dvojice poskytuje hlubinný inspirační pramen pro vytvoření dramaticky zajímavého hudebního zpracování. A tak v podnětném interiéru paláce Orlandi v Bussete se rodí nový opus, který svého tvůrce proslaví napříč následnými generacemi milovníků operního umění. Vlastní jevištní realizace opusu " La Maledizione" byla ovšem již v přípravné fázi ( prosinec  1850 )

 striktně zakázána rigorózní cenzurou a Verdi i jeho libretista Francesco Maria Piave ( 1810 - 1876 ) byli nuceni přistoupit k regulaci ve své době provokujícího politického akcentu vznikajícího opusu a vymanit se tak z historických reálií svého  původního konceptu. Následně pak teprve mohlo dojít k premiéře opery s inovovaným a státním dozorem již akceptovatelným dějovým obsahem, která je nám známá jako " Rigoletto" ( premiéra 11.3. 1851, Benátky ). Fascinující premiérový úspěch přináší poté Verdiho nové opeře světovou proslulost a vedle " Traviaty " ( 1853 ) a " Trubadúra " ( 1853 ) se i "Rigoletto" stává součástí zlaté kolekce italské kompoziční tvorby.

Nádherné melodické prvky, excelentní, byť vokálně náročné party hlavních protagonistů i emocionálně vroucí dějová linka jsou vklady, které oceňuje publikum v hledištích všech renomovaných operních domů.

I proto bych  rád zpřítomnil prostřednictvím velkoplošné DVD projekce návštěvníkům našich žižkovských operních večeru  Verdiho " Rigoletta " v unikátním provedení, které bylo v roce 1987 prezentováno hudbymilovné veřejnosti v prostorách Tetro Regio  ( Parma ). Náš společně vnímaný umělecky zážitek bude jistě umocněn slavnými jmény hlavních protagonistů tohoto představení, jimiž byli barytonista Leo Nucci ( Rigoletto ), tenorista Alfredo Kraus ( vévoda ) či sopranistka Luciana Serra ( Gilda ). Za dirigentský pultík se postavil Angelo Campori.

A již pouze dodávám: sejdeme se v úterý 17. ledna 2017 ( 18, 00 hod. ) v prostorách auly Husova institutu teologických studií, Roháčova 66, Praha 3 - Žižkov.

Karel Bican

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Hodnocení 5.00 (1 hlas)