Archiv

Červnový operní večer na Žižkově

Zveřejněno 12. 5. 2017 8:06

I na operní scéně může být veselo. V pondělí 19. června 2017 (od 18,00 h.) se v interiéru auly Husova institutu teologických studii, Roháčova 66, Praha 3 - Žižkov opět s operou. Anna Bolena ( 1831 ) ), Nápoj lásky ( 1832 ), Lucia di Lammermoor ( 1835 ), Favoritka ( 184O ), Linda di Chamonix ( 1842 ), nebo Don Pasquale ( 1843 ), to je jen navýsost pouze minoritní výčet z celkového počtu neuvěřitelných 71 opusů, které za svého vskutku časově bolestně limitovaného života vytvořil italský komponista Gaetano Donizetti ( 1797 - 1848 ).

Ano, tento tragickým osudem pronásledovaný skladatel kompenzoval tíhu nadlimitních zvratů, jimiž byl prodchnut jeho bytostně osobní průnik do naší časnosti, právě onou vysoce produktivní uměleckou invencí, která se následně projektovala do notových operních partitur. Ve svých opusech prezentuje jejich tvůrce zcela originální instrumentaci v typologické osnově tzv. " drama per melodia ", což plně akcentuje schopnost prezentovat danou melodii formou specifické dramatické linie konkrétního děje. Poměrná část Donizettiho děl je vázána ryze dramatickými, ba až tragickými jevištními obrazy. Ovšem právě tento tvůrce je paralelně i legitimním uměleckým souputníkem např. G. Rossiniho ( 1792 - 1868 ), coby reprezentant zcela originální hudební inspirace ve smyslu buffo opery, jejíž humorně odlehčená melodika je odrazem tradiční italské commedie dell´arte.

Náročnost vokálních patů na jednotlivé protagonisty je logickým požadavkem, který primárně zbohacuje umělecký prožitek a adekvátně navazuje na dramatickou noblesnost, niternou jemnost notové linky, jakož i na detailizaci psychologického profilu jednajících postav.

Pro závěrečný operní večer této sezóny jsem zvolil unikátní velkoplošnou DVD projekci prestižního opusu G. Donizettiho "Dcera pluku " ( premiéra 3.1. 1843, Teatro Italiano, Paříž ). V pondělí 19. června 2017 ( od 18,00 h. ) se v interiéru auly Husova institutu teologických studii, Roháčova 66, Praha 3 - Žižkov zprostředkovaně přeneseme do hlediště Královské opery v Londýně, abychom jistě ocenili nejen Donizettiho úchvatnou melodiku v jejím humorném koloritu, nýbrž i vokálně - dramatické umění hlavních protagonistů večera: tenoristy Juana Diega Flóreze či sopranistky Natalie Dessay. Dirigentem představení z roku 2007 byl Bruno Campanella.

Věřím, že jsme v končící se sezóně byli inspirováni mnohočetnými duchovními prožitky. Proto věřím, že se po prázdninové pauze společně pokusíme tuto podnětnou atmosféru našich milých večerů plně zachovat. Karel Bican

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Hodnocení 0.00 (0 hlasů)