Praktické informace pro osoby v nouzi
- Podrobnosti
- Kategorie: Naše aktivity
- Zveřejněno 27. 5. 2013 15:14
Letáček ke stažení: Informace pro potřebné(63.05 KB)
ZPROSTŘEDKOVÁNÍ ZAMĚSTNÁNÍ, DÁVKY SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ
- Úřady práce – příslušné pro každou městskou část (zde nejblíže pro Prahu 1 a 2– Bělehradská 214/86, Praha 2, tel.:950 178 111, provozní doba Po, St 8-17, Út, Čt 8-13, Pá 8-13 (pouze evidence nových uchazečů), spojení – metro, trasa C – I.P. Pavlova, tram 6,11 zastávka Bruselská
- Česká správa sociálního zabezpečení – Informační kancelář ČSSZ, Křížová 1295/25, Praha 5, tel.: 257 062 860, provozní hodiny Po, St 8-17, Út, Čt 8-16, Pá 8-14.
- Pražská správa sociálního zabezpečení – Centrální pracoviště Trojská 1997/13a, Praha 8, tel.: 283 104 111, tram 10,14,17 zastávka Hercovka.
PORADENSTVÍ PŘI HLEDÁNÍ ZAMĚSTNÁNÍ
- Informační a poradenské centrum ČSŽ – Nekázanka 887/18, Praha 1, tel.: 222 211 024, provozní doba Po, St, Čt 9-17, cílová skupina – uchazečky ze Středočeského kraje, osoby pečující o člena rodiny, podmínkou registrace na ÚP. Služby – sociální, právní, kariérové, psychologické.
- Centrum sociálních služeb Praha – Job Klub – Ječná 1317/3, Praha2, tel.: 222 517 781, Po, St 8-12, 13-17, Út, Čt, Pá 8-12. Služby – podpora při hledání zaměstnání (PC, Annonce, telefon), poradenství sociálně právní, individuální.
- Armáda spásy – Centrum sociálních služeb Bohuslava Bureše, Tusarova 1271/60, Praha 7. Tel.: 220 184 000. Služby – pracovní poradenství, pomoc s hledáním zaměstnání k dispozici PC, telefon. Po, Čt 15-17,30, Út 10-11,30, St 10-11,30, 15-17,30, Pá 10-11,30.
- Projekt Integrace – Job klub – Moskevská 1464/61, Praha 10, tel.: 222 764 511, 776 81 80 81. Po-pá 9-14, služby – bezplatný přístup na internet, využití pevné linky, denní tisk, rekvalifikační kurzy. Zprostředkování zaměstnání – i pro osoby se zdravotním omezením.
- Prodej časopisů – Nový prostor, o.s. Řeznická 656/14, Praha 1. Tel.: 222 233 309. www.novyprostor.cz Po-pá 8-11, 13-16, So 8-10.
- Nabídky práce a brigád na internetu – www.jobs.cz, www.prace.cz, www.sprace.cz, www.portal.mpsv.cz, www.annoce.cz
ODBORNÉ SOCIÁLNÍ PORADENSTVÍ
- Centrum sociálních služeb Praha KONTAKT- Ječná 1317/3, Praha 2. Tel.: 222 515 400. Provozní doba Po, st 8-12, 13-17, Út 8-12, 13-16, čt, pá 8-12. Služby – sociální poradenství, informací servis o sociálních službách, součástí i Job Klub – poradna pro nezaměstnané. Právní poradna Út, st 8-12, poradna pro ženy a muže ohrožené domácím násilím Čt 8-12 (na objednání). Poradna pro osoby se handicapem Po 8-12, 13-17, Pá 8-12.
- Ministerstvo práce a sociálních věcí – Na Poříčním právu 1 (přízemí), Praha 2. Tel.: 221 921 111, provozní doba St 14,30-17,30. Bezplatné poradenství v rámci působnosti resortu práce a sociálních věcí.
- Poradna pro občanství, občanská a lidská práva - Ječná 548/7, Praha 2. Tel.:270 003 280. Sociální, právní poradenství, nutné se předem objednat.
- Remedium Praha - Křišťanova 1698/15, Praha 3. Tel.: 272 743 360, 737 274 889. Povozní doba Po, St, Čt 8,30-11,30, 12,30-15,30. Služby – sociální poradenství v oblasti bydlení, pracovně právních vztahů, majetkoprávních záležitostech, ochrana spotřebitele, nutné se předem objednat.
- Občanská poradna Proxima Sociale, o.s. – Rakovského 3138/2, Praha 12. Tel.: 775 610 452. Provozní doba Út, Čt 10-18. Služby – krizová intervence, poradenství, pomoc při komunikaci s úřady, doprovázení, zprostředkování kontaktu s návaznými a specializovanými službami, pobyt v bezpečném prostředí max. 5 dní, stravu v nezbytném množství.
PRÁVNÍ PORADENSTVÍ
- Kontakt – Ječná 1317/3, Praha 2, tel.: 222 515 400. Út 8-12, St 9-12. Služby – poradenství sociální, informačníservis o sociálních službách. Tematické adresáře k dispozici.
- Poradna při finanční tísni – Americká 508/22, Praha 2. Tel.: 222 922 240, zelená linka 800 722 722 – každé pracovní pondělí v provozu bezplatná linka v čase 8,30-12, 13-17,30. Provozní doba po-pá 8-18. Služby – bezplatné dluhové poradenství, návrhy na oddlužení. Služby jsou určeny pouze pro fyzické osoby.
- Právní poradna pro Centru sociálních služeb Praha – Chelčického 841/39, Praha 3. Tel.: 222 581 290. Provozní doba Po 8-12, 13-16, Út 13,30-18, St 13,30-16. Služby – bezplatná právní poradna, poradna pro občany ve finanční tísni, nutno se předem objednat.
- Právní poradna A. N. O. – Koněvova 1929/95, Praha 3. Tel.: 222 582 932. Služby – bezplatná právní poradna v oblasti drogové problematiky, osobní konzultace po předchozí telefonické domluvě.
- Sdružení pro probaci a mediaci v justici, o.s. – Korunní 880/101, Praha 3. Tel.:296 180 297, 739 470 408. Služby – poradenství pro osoby, které se dostaly do konfliktu se zákonem, právní konzultace, poradenství a doprovod při jednání s úřady, hledání zaměstnání a bydlení. Nutno se předem objednat.
- Remedium Praha – Křišťanova 1698/15, Praha 3. Tel.: 272 743 360, 737 274, 605 284 737. Provozní doba Po, St, Čt 8,30-11,30, 12,30-15,30. Služby – sociálně právní poradenství v oblasti bydlení, pracovně právních vztahů, majetkoprávních záležitostech, ochrana spotřebitele.
- Národní rada zdravotně postižených ČR sociálně právní poradna – Partyzánská 1/7, Praha 7. Tel.: 266 753 427, 739 771 700. Po 9-12, 13-16,30, Út 9-12, 13-16, St 9-12, 13-17, Pá 9-11. Pro osoby se zdravotním postižením a seniory.
KRIZOVÉ PORADENSTVÍ, LINKY DŮVĚRY A POMOCI
- Centrum krizové intervence Psychiatrické léčebny Bohnice, Linka důvěry – tel. 284 016 666 – nonstop.
- Centrum sociálních služeb Praha, Pražská linka důvěry – tel.: 222 580 697 – nonstop.
- Česká společnost AIDS pomoc – Linka AIDS pomoci, tel.: 800 800 980, nonstop bezplatná linka.
- Drop-In – Poradenská linka, tel.: 222 221 431 – poradenství související s problematikou nealkoholových drog.
- Elpida – Linka seniorů, tel.: 800 200 007, provozní doba Po-Pá 8-20, nabízené služby – linka pro seniory, osoby o seniory pečující a osoby v krizi.
- Život 90 – Senior telefon, tel.: 800 157 157 – nonstop bezplatná linka.
- ROSA – centrum pro týrané a osamělé ženy, SOS linka ROSA, tel.: 602 246 102, Po-Pá 9-18, pro oběti domácího násilí, jejich blízké a svědky.
KRIZOVÁ CENTRA – POBYTOVÁ
Zdravotnická zařízení poskytující komplexní péči o člověka v nejrůznějších obtížných životních situacích, které ohrožují jeho psychické zdraví. Služby jsou hrazeny zdravotnickými pojišťovnami. Lze přijít bez objednání a bez doporučení.
- Centrum sociálních služeb Praha – RIAPS – krizové centrum – Chelčického 842/39, Praha 3. Tel.: 222 586 768 (8-16 hodin). Služby – krizová ambulance 24 hodin denně, pomoc je určena osobám v náročné životní situaci nebo v krizi, j možná krátkodobá hospitalizace na základě rozhodnutí lékaře.
KRIZOVÁ CENTRA – AMBULANTNÍ
- Psychiatrická léčebna Bohnice – Centrum krizové intervence – Ústavní 91/7, Praha 8. Tel.: 284 016 666 – krizová linka – nepřetržitý provoz. Služby – pomoc je určena osobám v náročné životní situaci nebo v krizi.
- Krizová pomoc Proxima Sociale, o.s. – Rakovského 3138/2, Praha 12. Tel.: 775 610 452. Provozní doba Út, Čt 10-18. Služby – krizová intervence, poradenství, pomoc při komunikaci s úřady, doprovázení, zprostředkování kontaktu s návaznými a specializovanými službami, pobyt v bezpečném prostředí max. 5 dní, stravu v nezbytném množství.
PSYCHOLOGICKÉ PORADENSTVÍ
- Poradny pro rodinu, manželství a mezilidské vztahy – Centrum sociálních služeb Praha, Rytířská 406/10, Praha 1. Tel.: 224 211 352. Nutno se předem objednat.
- Denní psychoterapeutické sanatorium Ondřejov, s.r.o.- Klánova 300/62, Praha. Tel.: 241 444 198. Provozní doba Po- Čt 8-18, Pá 8-16. Služby – psychologická a sociální pomoc, terapie, psychiatrická péče, rehabilitační pobyty, bezprostřední pomoc příchozímu nebo po objednání.
PORADENSTVÍ TÝKAJÍCÍ SE KRIMINALITY
- Centrum sociálních služeb Praha – Informační a poradenské centrum VIOLA – Modřínová 1699/1, Praha 8. Tel.: 773 666 784. Po-Pá 10-14. Služby – poradenství a informace pro osoby od 18 let, které mají konfliktní vztahy se svými blízkými či byly vykázány ze společného obydlí.
- Bílý kruh bezpečí – Poradna BKB – U Trojice 2, Praha 5. Tel: 257 317 100, nonstop linka 257 317 110. DONA linka 251 511 313. Služby – právní, psychologické poradenství a praktické informace pro oběti trestné činnosti. Nutno se předem objednat.
AZYLOVÉ DOMY A NOCLEHÁRNY
- Středisko Naděje Praha – Na Slupi noclehárna, Na Slupi 1484/12, Praha 2. Tel.: 775 889 601. Provozní doba denně od 19,30 do 6,30 – nocleh předem dohodnout v nízkoprahovém centru Naděje. Nabízené služby – přenocování, hygiena (sprcha, holení), úhrada za nocleh – po dobu prvních 60ti dnů 25 Kč, dále 60 Kč.
- Dům Naděje Praha – Žižkov, Azylový dům- Husitská 110/70, Praha 3. Tel.: 222 783 957, 775 868 862. Provozní doba nepřetržitá – ubytování předem dohodnout v nízkoprahovém denním centru Naděje. Nabízené služby – celodenní ubytování, sociální, psychologické poradenství, možnost praní osobního prádla, křesťanská duchovní služba. Úhrada za den – po prvních 90 dní 80 Kč, dále 110 Kč. Noclehárna – provozní doba denně 19,30 – 6,30, nocleh třeba předem domluvit v nízkoprahovém centru Naděje. Služby – přenocování, hygiena. Úhrada za nocleh – prvních 60 dní 25 Kč, dále 60 Kč.
- Dům Naděje Praha – Záběhlice – Azylový dům pro muže a ženy, K prádelně 135/2, Praha 10. Tel.: 272 660 460, 775 868 864.Služby – celodenní ubytování (nutno předem dohodnout v nízkoprahovém denním centru Naděje). Sociální, psychologické poradenství, zprostředkování zdravotní péče, možnost praní osobního prádla, křesťanská duchovní služba. Platba 100 Kč / den. Podmínky služby – nárok na starobní nebo invalidní důchod, ztráta bydlení, zdravotní stav, který významně neomezuje soběstačnost.
- Azylový dům Praha – Antonína Čermáka 85/4, Praha 6. Tel.: 224 321 873, 775 731 725. Služby – ubytování pro muže od 18ti let, kteří jsou ochotni aktivně řešit svou nepříznivou životní situaci. Sociální poradenství, stravování, materiální pomoc (ošacení, hygienické zázemí, pračka), k dispozici internet, platba 100 Kč / noc. Podmínky přijetí – osobní pohovor a posudek lékaře, po-pá 8-16. Kapacita 20 míst, zařízení není bezbariérové.
- Centrum sociálních služeb Praha – Noclehárna pro osoby bez přístřeší – Loď Hermes – nábřeží kpt. Jaroše, Praha 7 (pod Štefánikovým mostem). Tel: 774 986 792. Provozní doba 19,30-20,30. Služby – nocleh (kapacita 230 lůžek), možnost hygieny, sociální poradenství, úterý – právní poradenství, zdravotní ošetření min. 1x týdně dle aktuálního rozpisu, platba 20 Kč/noc. Tram 8,14 stanice Dlouhá třída. Tram 12,17 Strossmayerovo nám.
- Azylový dům Vinička městské části Praha 6 – Na Viničce 624/9, Praha 6. Tel: 220 189 613. Služby – azylový dům pro ženy a matky (i pro muže), s dětmi, páry, rodiny s trvalým bydlištěm na Praze 6. Délka pobytu max. 6 měsíců s možností prodloužení. Úhrada za měsíc – dle regulovaného nájemného podle plochy obývaného prostoru + zálohy na služby. Podmínky přijetí – schvaluje Komise pro bytové a sociální otázky při ÚMČ, Praha 6. (Dům není oficiálním azylovým domem podle zákona o sociálních službách, Praha 6 ho využívá podle vlastních pravidel pro dočasné bydlení svých potřebných občanů.)
- Azylový dům pro matky s dětmi – Otevřené srdce – Za Papírnou 144/7, Praha 7. Tel.: 272 766 694, 602 455 573. Služby – ubytování a sociální služby pro matky s dětmi v krizové sociální situaci (týrané matky s dětmi, matky v krizové rozvodové situaci, matky dříve drogově závislé apod. Podmínky přijetí – trvalé bydliště Praha, matka musí mít v péči alespoň 1 dítě mladší 15 let (netýká se těhotných žen), s sebou občanský průkaz, rodné listy dětí, žádost a doporučení příslušného sociálního odboru, smlouva je uzavírána na dobu ¼ roku s možností prodloužení na 1 rok.
MATERIÁLNÍ POMOC
- Naděje o.s., Středisko Naděje, Bolzanova – nízkoprahové denní centrum pro mladé lidi od 18 do 26 let – Bolzanova 1604/7, Praha 1. Tel.: 775 868 841. Služby – poskytnutí stravy, ošacení, možnost hygieny, sociální poradenství. Provozní doba – Po, St 7,30-15,30 (přestávka 11,30-12,30), Út, Čt 12-19,30 (přestávka 15,30-16,30).
- Naděje o.s. – Středisko Naděje Praha – U Bulhara nízkoprahové denní centrum, U Bulhara 46 (pod severojižní magistrálou), Praha 2. Tel.: 775 868 860. Služby – poskytnutí stravy, možnost hygieny, sociální poradenství. Provozní doba – Po, St 7,30-15,30 (přestávka 11,30-12,30), Út, Čt 12-19,30 (přestávka 15,30-16,30).
- Food not Bombs – každou sobotu od 16 hod na Nádraží Holešovice (mezi vlakovým nádražím a vstupem do metra), každou středu od 16 hod na Náměstí Republiky. Služby – poskytování veganské teplé stravy, služba je zdarma, od října do června.
- Centrum sociálních služeb Praha – Terénní programy pro osoby bez přístřeší, Chelčického 39/842, Praha 3. Tel.: 605 351 332, 608 774 066. Služby – sociální poradenství, ošetřovatelská péče v upraveném sanitním voze.
ZÁVISLOSTI
- AT poradna a psychiatrická ambulance pro závislosti, Palackého 720/5, Praha 1. Tel.: 224 947 711. Služby – ochranná léčba, první záchyt toxikomanů, individuální a rodinná psychoterapie.
- Drop In, o.p.s nízkoprahové středisko, Karolíny Světlé 286/18, Praha 1. Tel.: 222 221 124, nonstop linka 602 317 173, 602 317 174. Provozní doba Po-Čt 9-17,30, Pá 9-16. Služby – výměna injekčního materiálu (kus za kus), poskytování harm reduction materiálu, do 12 hodin polévka, drobná zdravotní ošetření, konzultace a poradenství (vhodné se předem objednat), pomoc při kontaktování úřadů, sociálního kurátora, lékaře, hledání ubytování či brigád. Možnost anonymního využití služby. Evidence je podmínkou pro vstup do Centra metadonové substituce, pro získání doporučení k lékaři. Služby jsou bezplatné.
- Sananim o.s. K-centrum, Na Skalce 819/15, Praha 5. Tel.: 283 872 186. Provozní doba Po 13-20, Út, St, Čt, Pá 9-20, víkendy a svátky 13-20.Služby – výměna injekčních stříkaček, poradenství (předléčebné, rodinné, právní, pracovní a sociální), testování na infekční choroby, zdravotní ošetření, telefonní poradenská linka pro uživatele, jejich blízké a odbornou veřejnost.. Platba – hrazeno zdravotní pojišťovnou.
POMOC Z BIBLE
Izajáš 43, 1-7 Nyní toto praví Hospodin, tvůj stvořitel, Jákobe, tvůrce tvůj, Izraeli: „Neboj se, já jsem tě vykoupil, povolal jsem tě tvým jménem, jsi můj.
Půjdeš-li přes vody, já budu s tebou, půjdeš-li přes řeky, nestrhne tě proud, půjdeš-li ohněm, nespálíš se, plamen tě nepopálí.
Neboť já Hospodin jsem tvůj Bůh, Svatý Izraele, tvůj spasitel. Jako výkupné jsem dal za tebe Egypt, Kúš a Sebu dal jsem místo tebe.
Protože jsi v očích mých tak drahý, vzácný, protože jsem si tě zamiloval, dám za tebe mnohé lidi a národy za tvůj život.
Neboj se, já budu s tebou. Tvé potomstvo přivedu od východu, shromáždím tě od západu.
Severu poručím: ‚Vydej!' a jihu: ‚Nezadržuj!' Přiveď mé syny zdaleka a mé dcery od končin země, každého, kdo se nazývá mým jménem a koho jsem stvořil ke své slávě, koho jsem vytvořil a učinil."
Matouš 11,28-30
Pojďte ke mně, všichni, kdo se namáháte a jste obtíženi břemeny, a já vám dám odpočinout.
Vezměte na sebe mé jho a učte se ode mne, neboť jsem tichý a pokorného srdce: a naleznete odpočinutí svým duším.
Vždyť mé jho netlačí a břemeno netíží."
Žalm 17
Hospodine, slyš při spravedlivou, věnuj pozornost mému bědování, dopřej sluchu mé modlitbě z bezelstných rtů. Ty sám vynes nade mnou rozsudek; tvoje oči vidí, kde je právo. Zkoumal jsi mé srdce, dozíral jsi v noci, tříbil jsi mě, nic ti neuniklo, ani úmysl, jenž nepřešel mi přes rty.
Pokud jde o lidské činy, slovu tvých rtů věren vyvaroval jsem se stezek rozvratníka. Drž mé kroky ve svých stopách, aby moje nohy neuklouzly. K tobě volám a ty odpovíš mi, Bože, nakloň ke mně ucho, slyš, co říkám.
Ukaž divy svého milosrdenství, spasiteli těch, kdo před útočníky se k pravici tvé utíkají.
Ochraňuj mě jako zřítelnici oka, skryj mě ve stínu svých křídel
před svévolníky, kteří zahubit mě chtějí, úhlavními nepřáteli, když mě obkličují. Tukem obrostlo jim srdce , jejich ústa mluví zpupně.
Kruhem svírají mě při každičkém kroku, slídí zrakem, jak mě dostat k zemi.
Můj nepřítel podobá se lvu, jenž lační po kořisti, je jak lvíče, které číhá vskrytu. Povstaň, Hospodine, předejdi jej, sraz ho! Kéž mi dá tvůj meč vyváznout z moci svévolníka a tvá ruka, Hospodine, z moci lidí, lidí věku tohoto, jejichž podílem je pouze život. Ty jim ze svých zásob plníš břicho, sytí se i synové a zbytek nechávají nemluvňatům.
Já však ve spravedlnosti uzřím tvoji tvář, až procitnu, budu se sytit tvým zjevem.
Jako informativní leták vytiskla Církev československá husitská, NO Praha 1 – Staré Město, kostel sv. Mikuláše na Staroměstském náměstí.
Letáček ke stažení: Informace pro potřebné(63.05 KB)
Bike Tour Tábor - Kostnice 2013
- Podrobnosti
- Kategorie: Naše aktivity
- Zveřejněno 7. 5. 2013 17:20
od soboty 29.6. do neděle 7.7. 2013 cesta na kole Tábor - Kostnice
Policejní kaplani
- Podrobnosti
- Kategorie: Naše aktivity
- Zveřejněno 6. 5. 2013 17:33
Služba tzv. policejních kaplanů je spjatá s týmy Posttraumatické intervenční péče (dále „PIP“) Policie ČR. Každá krajská správa Policie ČR má jeden takový tým a jedním PIP týmem disponuje i Policejní prezidium.
Armádní kaplani
- Podrobnosti
- Kategorie: Naše aktivity
- Zveřejněno 6. 5. 2013 17:18
Duchovní služba Armády České republiky (dále jen „AČR“) je ekumenická duchovní služba určená pro vojáky a jejich rodiny. V období mezi roky 1948 až 1997 byla tato služba zrušena. Jako obnovená součást armádní struktury existuje znovu od roku 1998.
Klub Nuseláček
- Podrobnosti
- Kategorie: Naše aktivity
- Zveřejněno 6. 5. 2013 16:23
Klub Nuseláček byl založen na podzim roku 2010 s působností na faře n. o. Nusle u bratra faráře Mgr. Pavla Koláře, Th.D. S podporou grantu bavorské církve jsme upravili sborovou místnost pro práci s dětmi a jejich rodiči. Díky dalšímu grantu z Ministerstva práce a sociálních věcí spolufinancujeme projekt v Rodinném klubu Nuseláček, který umožňuje dětem a jejich rodičům trávit zde společně volný čas. Lektorky pracující v klubu pomáhají návštěvníkům při řešení různých problémů, poskytují jim poradenství z oboru psychologie, pedagogiky a ze sociální oblasti.
Pouť na Sázavě
- Podrobnosti
- Kategorie: Naše aktivity
- Zveřejněno 6. 5. 2013 13:24
POUŤ NA SÁZAVĚ 2013
k 1150. výročí příchodu Cyrila a Metoděje, Sobota 22. 6. 2013, Celodenní program
Pouť na Sázavě 2013 má letos charakter setkání poutníků zejména ze tří církví s cyrilometodějskou tradicí: Pravoslavné církve, Římskokatolické církve a Církve československé husitské, která Pouť na Sázavě pořádá každoročně od r. 2001 ve spolupráci NPÚ – klášter Sázava a finanční spolupráci MK ČR.
Ediční komise
- Podrobnosti
- Kategorie: Naše aktivity
- Zveřejněno 7. 11. 2011 10:01
Ediční komise diecézní rady rozhoduje o edičním plánu pražské diecéze CČSH. Komie je pětičlenná, jejím předsedou je br. biskup. Ediční činnost patří historicky k činnosti Pražské diecéze a souvisí především s misijní, vědeckou a pedagogickou činností diecéze.
Zápisy z jednání Ediční komise Pražské diecéze CČSH
Zápis | Datum jednání |
Zápis z 11. jednání | 26.09.2016 |
Zápis z 10. jednání | 06.04.2016 |
Zápis z 9. jednání | 27.10.2015 |
Zápis z 8. jednání | 24.03.2015 |
Zápis ze 7. jednání | 15.10.2014 |
Zápis ze 6. jednání | 07.04.2014 |
Zápis z 5. jednání | 30.09.2013 |
Zápis ze 4. jednání | 17.04.2013 |
Zápis ze 3. jednání | 10.10.2012 |
Zápis z 2. jednání | 24.04.2012 |
Zápis z 1. jednání | 02.11.2011 |
Žádost o příspěvek na vydání publikace
Tituly vydané v rámci Ediční komise
- Dějiny textu a doby Starého zákona (Petr Melmuk, 2011)
prodejní cena: 95,- Kč - Z dějin církve Ježíšovy (Vladimír Sakař, 2011)
prodejní cena: 95,- Kč - Stati, epigramy, překlady (výběr z díla) (Antonín Hartl, 2011)
prodejní cena: 70,- Kč - Rétorika (Drahomíra Tesařová, 2012)
prodejní cena: 75,- Kč - Každý den může mít křídla (Olga Nytrová, 2012)
prodejní cena: 79,- Kč - Z milosti trpět pro Krista (Martin Jindra, 2012)
prodejní cena: 198,- Kč - Život křesťanů husitkého vyznání v Pražské diecézi CČSH (Ročenka, CČSH, 2013)
prodejní cena: 160,- Kč - Na zápraží duše (Olga Nytrová, 2014)
prodejní cena: 59,- Kč - Víra, naděje, láska (Tomáš Butta, 2015)
prodejní cena: 48,-Kč - Omalovánky MHJ ( 2015)
Prodejní cena 15,- Kč - Kompas pro život (Jan Kohout, 2015)
Prodejní cena: 7,- Kč - Zpěvník (2016)
Prodejní cena: 160,- - Omalovánky Jeroným Pražský (2016)
Prodejní cena: 15,- - Křestní listy (2016)
Prodejní cena: 8,-
Objednávky a anotace k titulům na: http://www.hitspraha.cz/skripta-a-knihy.html
Věznice
- Podrobnosti
- Kategorie: Naše aktivity
- Zveřejněno 25. 7. 2011 13:24
Seznam duchovních PD pracujících ve věznicích:
NO | Jméno | Název věznice |
Kralupy nad Vltavou | Mgr. Roka Roman | Všehrdy |
Litvínov | Hána Vladislav | Bělušice |
Teplice | Mgr. Klimešová Daniela | Teplice |
Chomutov | Mgr. Vladimír Moravec | Všehrdy |
Upřesnění:
Mgr. Daniela Zdislava Klimešová - vazební věznice v Teplicích (každou středu celý den)
Vladislav Vojtěch Hána - věznice Bělušice (každé pondělí dopoledne)
Bohoslužebná činnost
- Podrobnosti
- Kategorie: Naše aktivity
- Zveřejněno 22. 7. 2011 18:35
http://www.cokdyvpraze.cz/bohosluzby.html
Křesťanská bohoslužba
citace: Prof. ThDr. Milan Salajka, Sylabus praktické teologie, Praha 2004, kpt. 4., str. 21-27.
První naší otázkou k danému tématu asi bude: Proč se má křesťanská církev přemýšlivě zabývat bohoslužbou, jak a v jaké míře? Odpověď všech církví bude jednoznačná, a to v tom smyslu, jak to pro naše prostředí opakovaně vyjádřil Zdeněk Trtík:
Bez bohoslužby, bez porozumění jejímu smyslu a bez účasti členů církve na ní nemůže existovat žádná církev. Bez bohoslužby a účasti na ní nemůže v nikom pulzovat skutečná křesťanská víra.
S touto vynesenou a stále vyznávanou tezí je ovšem v jistém rozporu praktický život každé z existujících církví. Neboť jejího bohoslužebného života se zúčastňuje jen část pokřtěného členstva církve, nyní část malá až mizivá. S tím musí církev zápasit.
Starobylé církve - pravoslavná a katolická - dospěly brzy k tomu, že svou bohoslužbu objektivizovaly. Jejich liturgie se děje jako obětní akt Bohu, který - je-li vykonán v přesném řádu a bez vady - platí bez ohledu na to, jaký díl církve věřících se jí zúčastní. V určitých historických etapách se těmto církvím nadto dařilo shromažďovat k bohoslužbě masy.
Oproti klasickým církvím vstupovaly církve reformační a následná různá společenstva obrodná či reformní do jiné situace, ať už symbolické a dogmatické, anebo dějinně společenské. Účast na evangelické bohoslužbě, založené především na slově, závisela u nich daleko patrněji na stupni participace členstva na ní, na jejich vyznavačství. Nicméně v současnosti zápolí rovněž tato společenstva s odcizením svých členů vůči pravidelnému bohoslužebnému shromažďování. Protože bohoslužba v tomto prostředí má tvar nesrovnatelně volnější, rodí se tu též nejvíce pokusů o "nové tvary a způsoby bohoslužby".
Církev československá se při svém zrodu a v první, resp. druhé generaci svého členstva mohla opírat o pozoruhodně aktivní participaci členstva, jež získala jak svým moderním nábožensko-myšlenkovým programem, tak svou bohoslužbou. K "nové liturgii" zvali jak kněží, tak členové sami. Ovšem od padesátých let, v jisté míře v důsledku ideologického společenského zvratu a s tím i měnícího se životního chování, docházelo stále zřetelněji k duchovní nekázni členstva, až jsme dospěli ke stavu, který je nám znám a jímž trpíme. Členstvo církve většinou není si vědomo závažnosti bohoslužebného shromažďování a významu liturgie pro církev i pro víru samotnou.
4. 1. Zrod a postupný vývoj křesťanské bohoslužby
Připomeňme si stručně, jaký charakter má křesťanská bohoslužba, jak vznikala, vyvíjela se a co se s ní historicky dálo.
Úvodem letmo naznačíme, v jakém bohoslužebném prostředí se pohyboval samotný Ježíš. Židovský národ, pokládající za svou povinnou službu Bohu plnění jeho Zákona, konal v ten čas bohoslužby synagogální, udržoval chrámový provoz a víceméně dbal na domácí rodinné pobožnosti, jakož i na dodržování nábožensky laděných obyčejů. Pokud jde o domácí pobožnosti, je zaznamenáno, že se jich Ježíš příležitostně účastnil, při čemž promlouval, pronášel díkůvzdání nad jídlem a žehnal. Podobně se zúčastňoval synagogální bohoslužby, při níž se podle daného zvyku ujímal výkladu Písem - i když neformálně, jako moc maje. Přitom o jeho přístupu k věci mnohé prozrazují nápadně četně zaznamenané jeho spory a kritiky vůči význačným židovským činitelům a vykladačům Zákona, ať už jde o zákoníky, farizeje, saduceje ap. Radikální, prorocky kritický vztah zaujímal Ježíš vůči chrámovému provozu - od vyhánění obchodníků a peněžníků, přes kritiku kněžské obětnické a správcovské praxe až po předpověď zániku dosavadního chrámu.
Začneme-li sledovat zrod a původní tvary bohoslužby Ježíšových svědků - apoštolů, učedníků a následovníků, nevyhneme se jistým potížím. Apoštolské záznamy nelíčí nijak soustavně, jak probíhala bohoslužba zjevenému (pravému, živému) Bohu-Otci "skrze" Božího syna a Spasitele. Víme jen tolik: Jakmile jeho nejbližší svědkové po totální Kristově smrti na kříži zažili, že je možné nadále s ním žít ve víře jako se Vzkříšeným a Nanebevstoupivším, utvářel se jejich bohoslužebný vztah s ním jako Prostředníkem a Pánem na základě jeho slov a činů pro Boží království a jeho testamentu vyjádřeného chlebem a kalichem vína při poslední večeři. Konkrétně se dozvídáme ze zmínky ve Skutcích apoštolských (o situaci v Jeruzalémě): Vytrvale poslouchali učení apoštolů, byli pospolu, lámali chléb a modlili se. Všech se zmocnila bázeň... Každého dne pobývali svorně v chrámu, po domech lámali chléb a dělili se o jídlo s radostí a upřímným srdcem. Chválili Boha...(2,41-47). Ačkoli se ta zpráva přijímá jakoby v blízké návaznosti na smrt Kristovu a jeho vzkříšení "třetího dne", vznik tohoto záznamu se datuje zhruba o půl století později.
Druhé závažné svědectví v té věci pochází od "posledního z apoštolů", Pavla, z jeho prvního dopisu obci v Korintu. V kapitole, u nás nadepsané Řád při večeři Páně, máme - vedle tří evangelií - doklad o Ježíšově odkazu Večeře; vyjadřuje se tu pravý smysl a řád tohoto bohoslužebného projevu (1K 11,17-34). Tento údajně nejstarší záznam tradice svázané s poslední večeří Páně, který bude mít základní význam pro budoucnost křesťanské bohoslužby, pochází zhruba z téhož času, jak uvedeno výše. Z poslední čtvrtiny prvního století pochází celá řada dalších epištol. V nich určité textové pasáže přímo sugerují domněnku, že jde o vyznavačské a modlitební texty, jež frekventovaly v průběhu křesťanských bohoslužeb. Bohoslužebný pořádek zde ovšem narýsován není.
To všechno se odehrávalo na půdorysu vyznání, že Ježíš Kristus je pro křesťany Pán, a to ve smyslu "Vskutku je mezi vámi Bůh" (1K 14,25). Připomeňme k tomu, že dosvědčená bohoslužba nenesla jen znak "rozpomínání" na Ježíše, nýbrž i vzývání jeho duchovní přítomnosti, resp. jeho dalšího, eschatologického "příchodu" - maranatha (1K 16,22; Did 10,6).
Ze všech dostupných svědectví je zřejmé, že křesťanská bohoslužba původně sestávala ze svědeckého zvěstování, modliteb a hymnů a byla provázena hody lásky (agapami), z nichž se vydělovala svátostná "památka" - s díkůčiněním přijímaný Kristův odkaz nad chlebem a kalichem. I když se bohoslužba týkala pokřtěných křesťanů, nelze ji asi označit za neveřejnou. Uzavřenější se stane až později a tam, kde církev musela čelit tlakům zvnějška, resp. ideovým deviacím ve vlastních řadách. Druhé století života křesťanů bylo charakteristické jejich napadáním a mučednictvím (martyrstvím) a s tím souvisejícími obranami (apologiemi). Jednota přesvědčení a vyznání počala být narušována herezemi, především gnostickými. Za té situace se posilovala role dozorců-biskupů, až i přejímali někdejší autoritu apoštolů. Jejich dohled se vztahoval i na průběh bohoslužby.
Pokud jde o bohoslužebné liturgie, záznamy o nich se dochovaly jen zřídka a útržkovitě. Seznamujeme se s nimi též v některých literárních dílech tzv. apoštolských otců. V zásadě se musíme smířit s tím, že církev tehdy nemyslela historicky, tak aby své texty cílevědomě uchovávala pro věky budoucí. Tvořily se bohoslužebné scénáře, jež zčásti mohly podlehnout zkáze časem; byly též záměrně ničeny při persekučních zásazích. I tak se nám zachovaly dílčí záznamy o průběhu bohoslužby vypovídající o zvyklostech v širokém prostoru tehdejšího "římského světa".
Po formální stránce můžeme říct, že původní bohoslužebná shromáždění se odbývala v "den Páně", který ještě nebyl dnem svátečním. Shromáždění často probíhala po práci (jako agapální večeře). Ještě před rokem 150 mohla být (místně) přeložena na ráno. Teprve s koncem 3. století bylo ojediněle možné postavit bohoslužebný stůl do všeobecně užívané basiliky. Vládne domněnka, že v takových případech byla první část liturgie - katechumenská - přístupná i nekřesťanům, zatímco druhá byla jen pro "zasvěcené" (pokřtěné). Někde je naopak dosvědčeno, že k přijímání mohly přistupovat i křesťanské děti.
Pokud jde o pojem oběti, prvotní křesťanství jej užívalo přeneseně na křesťanský život, modlitbu a eucharistii. Mohly se tak označovat i dary přinášené obcí na oltář; zčásti se použily pro eucharistii, zčásti pro chudé a potřebné. Z posvěceného chleba mohli si věřící odnášet část domů, aby byl dostupný na každý den. V místech a chvílích nejvyššího ohrožení počaly být základní křesťanské vyznavačské kusy a střed bohoslužebného aktu utajovány před veřejností (arkánská disciplina). Tady spatřujeme i jeden z náběhů k tomu, že se díkůčinění nad "živly" chleba a vína může měnit v tzv. konsekraci. Z toho, co jsme schopni dozvědět se ze záznamů z druhého a pak následného třetího století usuzujeme, že v křesťanských liturgiích a kultu vůbec panovala - při tehdejších komunikačních možnostech - obdivuhodná zásadní jednota, byť provázená regionálně podmíněnou tvořivostí. Dochované liturgické kusy nás překvapují zjištěním, jak omezeně se vážou k novozákonním textům. Inspirovaly se i z jiných kultových zdrojů? I když - právě tyto generace nám poskytly i první ucelenější záznamy evangelia. Bez nich a bez jejich začlenění do bohoslužby by křesťanská liturgie zůstala viset ve vzduchoprázdnu.
4. 2. Bohoslužba v říšské církvi končícího starověku
Podnětné a široce směrodatné pro budoucí tvar a způsob křesťanské bohoslužby mělo se stát svědectví Janovo - evangelní, ale osobitě tzv. "nebeská bohoslužba", k níž se nejprve upjal duch obcí v sedmi asijských římských provinciích, jak se to podává v knize Zjevení Janova. S těmito "náhledy do nebe" budou pronikat do křesťanského kultu rysy mystické a od čtvrtého pátého století (hlavně v konstantinopolském prostoru) roucha, insignie i určité rituály byzantského císařsko-náboženského kultu. A zůstanou v klasických církvích v určité podobě dodnes. Pokud nám nejsou nijak vlastní, připusťme, že i tyto způsoby a prostředky, neznámé jádru Nového zákona, chtějí vyjadřovat velkolepost Božího království, do něhož mají křesťané bohoslužebný přístup.
Konec pronásledování a izolace církve, tj. zásadní změna jejího postavení v rámci konstantinské říše (od r. 325) přinášela postupně možnost širší výměny tradic a jejich zhodnocování, resp. zpevňování základní liturgie organizované církve. Souhrnně lze mluvit o vývoji od plurality k jednotě. Místní bohoslužba se obohacovala jinou, obecněji platnější. Z množství místních (lokálních, nebo i partikulárních) forem se pak utvořilo několik "liturgických rodin". Regionálně šlo nakonec o oblast syrsko-palestinskou a egyptskou, resp. oblast severoafrickou a římskou, severoitalskou (předalpskou) a galskou (zaalpskou)... Jisté osobitosti a silnější vliv do příslušného okolí se uplatňovaly ve zřízených patriarchátech - antiochejském, alexandrijském, římském, jeruzalémském a konstantinopolském. V logické souvislosti s organizačním zcelováním církve projevovala se tendence od svobody a improvizace směrem k respektování jednolitého textového materiálu a vydávaných liturgických i praktických pokynů.
Z končícího 4. století máme k dispozici záznam o průběhu liturgie opírající se o dřívější autoritu Klementa Římského. Zachycuje bohoslužebnou praxi v obcích, které plně rozvíjely přípravu katechumenů. První část tvořilo čtvero čtení z Písem a několik promluv. Druhý oddíl začíná litaniemi (Kyrie eleison), na něž navazuje pozdravení pokoje a svatý polibek. Po odchodu katechumenů (a veřejnosti) začínala bohoslužba pokřtěných bezúhonných členů. Uváděla se apoštolským pozdravem (2K 13,13) s následným zpěvem Vzhůru srdce... a chvalozpěvem Dobrořečme Pánu... Modlitba k večeři Páně začíná předslovem (prefací) Vpravdě důstojno a správno jest...; děkuje Bohu za stvoření a za jeho všechna starozákonní zaslíbení. Do toho vpadá obec svým Svatý, svatý, svatý jsi... Modlitba pokračuje chvalořečením vykoupení v Kristu (eucharistie), až vyústí do vyhlášení památky večeře Páně. Následuje anamneze, tj. připomínání Kristova spásného odkazu, a epikleze, tj. volání ke svatému Duchu o zpřítomnění Pána církve. Po přímluvných modlitbách (modlitba Páně není do této liturgie ještě pojata) se schyluje k přijímání. Formule výsluhy zní: Tělo Kristovo, krev Kristova - Amen.
Podobný tvar a obsah měly i liturgie Východu - jeruzalémská, kappadocká, antiošská a konstantinopolská. Byl do nich začleněn i Otčenáš, širší byly tzv. diakonské litanie, více bylo žalmických zpěvů ap. Tyto zdroje a prameny se slévaly v jednu řeckou liturgii, jež byla zaštítěna jménem Jana Zlatoústého. (Vedle toho se tu dodnes příležitostně užívají liturgie tzv. Jakubova - bratra Páně, a Basiliova - z Kappadokie.) O situaci na latinizovaném severoafrickém území čerpáme ze zpráv biskupa Augustina. Tamější "dominicum" či "dominicum sacrificium" (obětní hostina Páně) dbalo na řádné kázání, jemuž se naslouchalo vestoje; na to navazovaly "benedictiones" (dobrořečení) - modlitby za uskutečnění Božích zaslíbení na věřících. Následující svátostná bohoslužba mohla být konána i odděleně, dokonce i v jiné bazilice. Tady chybí zmínka o darech, jež byly jinde přinášeny na oltář. Po známém úvodu k eucharistii následovaly "modlitby obětné". Jejichž jádro tvořila "modlitba tajin". Byla stálá (kanonická) a liturg ji měl znát zpaměti. Uprostřed ní je zpráva o ustanovení večeře Páně a je uzavřena prosbou o proměnu. Lámání chleba se uzavíralo Otčenášem a polibkem pokoje, po němž si věřící za zpěvu žalmu přicházeli ke stolu pro chléb (na pravou dlaň) a pro napití z kalicha.
4. 3. Vývoj bohoslužebných liturgií ve středověku
Zde chceme schematicky nadále sledovat především západní bohoslužbu (latinskou), neboť ta se stane v budoucnu rozhodnou pro náš životní prostor. Dědictví z prvních čtyř staletí se upravovalo za časů římských biskupů Lva Velikého, Gelasia I. a po stu let Řehoře Velikého (590-604). Zatímco velcí církevní otcové předtím se plynule inspirovali u Písem, v papežské fázi pronikala do římské bohoslužby i starobylá latinská sakrální mluva a s ní duch rozumově organizátorský, nesentimentální, důstojně reprezentativní. Vydávají se závazné pořádky bohoslužby (Ordo).
Z hlediska liturgického zjišťujeme další posun v pojetí večeře Páně: prezentovala se jako Bohu přinášená oběť, při níž hlavní roli přejímá závazný rituál a text ( v "posvátném jazyku"), a s tím přirozeně i kněz; zatímco věřící, nyní v takřka masovém počtu, zůstávali pasivní (nemluvě již o nepřípustnosti projevů charismatických a svědeckých). V detailu ještě zmíníme, že již od pátého století vstupovalo do křesťanských chrámů a spirituality uctívání Marie a kult svatých; jejich ikony zdůrazňovaly jejich prostřednickou funkci na nebeské scéně.
Chybný by byl závěr, že mohla jediná liturgie ovládat celé "římské" území. Jeho jednolitost byla rozrušena v důsledku "stěhování národů". Např. severně od Alp až po Anglii se římský rituál střetával se samostatnou tradicí galskou, včetně jejího pozadí keltského, proměnlivá byla situace ve Španělsku ap. Teprve na konci tisíciletí se rodila "katolická liturgie" jako produkt tradice římsko-papežské, tradice anglického mnišství a vlastního, v tu dobu nastupujícího ducha germánského.
Říšská církev nyní získávala dostatek prostoru a prostředků k tomu, aby ovládla basiliky, rozšiřovala je v mocnější chrámy a pořizovala si pod patronátem feudálního panstva další svá shromaždiště.
Pro tento a následný čas jsme také povinni zaznamenat tendenci od poměrné jednoduchosti a průhlednosti liturgické stavby k tvorbě všelijakých přístaveb. Ústřední rituál zabíhá do všelijakých odboček, dlouží se původní krátké modlitby, jedna modlitba se nahrazuje třemi, vrší se tu další různé přízdoby. "Nové" se přilepuje k původnímu. Svůj podíl na tom jistě nese rozvíjející se mnišská spiritualita, jež rychle získávala na autoritě.
Nejvýraznější unifikační perioda dějin západní liturgie se datuje léty 1073 až 1545 (kdy ji uzavře vydání Missale romanum - římského misálu). Byla to dějinná epocha celkové konsolidace církve pod mocí papežskou, čas ovlivněný velkými myšlenkovými projevy tzv. scholastiky. Dovršila se cesta ritualizace, spjatá s naukou o platnosti úkonu (validismus). Dozor nad směrnicemi k bohoslužbě převzali rubricisté, to znamená znalci liturgického práva. Mše byla prostě "čtena". Diváci při bohoslužbě se mohli nořit do sebe, odříkávat růženec - jen při třech tzv. hlavních kusech, totiž při eucharistii, obětním proměňování a přijímání pozvedli svou pozornost k oltáři, vyzváni k tomu zvonky ministrantů. Svátost večeře Páně (v podobě hostie) se nyní ráda udílela až po mši nebo vůbec mimo ni, zatímco se rozšiřovalo nekomunikativní uctívání monstrance. (Již dříve byl lidu odňat kalich a z donášení obětin se stalo přinášení peněz jako mešního stipendia.) Při nadbytku kněžstva se téměř v každém kostele konaly denní mše, často bez účasti obce. Lid vlastně nebyl liturgicky "sycen", a proto se jeho víra ještě hlouběji propadala do obecné, neurčité religiozity.
Že byl tento vývoj konfliktní, o tom svědčí za schylujícího se středověku vnitřní snahy o "duchovní misii" některých řádů (především františkánů a dominikánů) a snahy o reformu v církvi - až došlo i ke světové reformaci. Pro naši církev je závažný, jak se to projevovalo v husitství a v případě Jednoty bratrské a potom ve světovém měřítku z podnětu luteranismu a anglikanismu.
4. 4. Reformní liturgie Církve československé
Obraťme však již pozornost ke své vlastní církvi. Nejprve si zopakujme některé skutečnosti, jež podmiňovaly a provázely její vznik. Počátek dvacátého století až do skončení první světové války zastihl u nás dost výraznou část katolického duchovenstva jako stoupence modernismu až i reforem v církvi. Je nevěcné naznačovat, jako by toto přesvědčení bylo jakousi ojedinělou, národně motivovanou tendencí u nás.
Kdo není zlovolný, připustí, že zneklidnění a odvaha zakladatelů CČS ve věci křesťanské bohoslužby byly vývojem a nynějším stavem v římsko katolické církvi opodstatněny jako akce, jež přišla o půl století dříve, než se asi slušelo. Všechno tu začínalo pokusem o uplatnění srozumitelného, mateřského jazyka: překladem latinského Misálu v r. 1919. Mezitím pokračovala - s příznačným koncem - jednání o reformách v církvi. Když byl potlačen pokus zlepšit cokoli v dosavadním vlastním domě, zbylo těm nejodvážnějším vyhlásit samostatnost pro české společenství. Mělo se opřít o přeformulované vyznavačsko-ideové principy, ale jako církev mohlo žít jedině za předpokladu, že svolá stoupence svého programu k bohoslužbě.
Tak se i stalo; vznikla osobitá liturgie. Obzor jejích tvůrců byl spjatý s římskou mší tehdejší podoby a struktura nové liturgie tomu odpovídala. Co respektovat nemohla, byla uzavřenost (hermetičnost) mše a její "předkládání oběti Bohu" způsobem kněžské transsubstanciace (přepodstatňování) chleba a vína. Budeme-li chtít být kritičtí, řekneme, že nové liturgii se nepodařilo zvládnout jen eucharistickou pasáž jako modlitební děkování za všechna Boží (biblická) zaslíbení, jež se završila v darování příchodu Božího syna - Krista. (Jistá aplikace prvků z pravoslavné liturgie Jana Zlatoústého souvisela se sněním a marnými snahami části duchovenstva o sepětí se srbským pravoslavím, zvláště za účelem dosažení tzv. apoštolské posloupnosti biskupů a od toho odvozeného nárůstu autority kněžstva; byly převzaty liturgické prvky okrajové, žádný z ústředních.)
Tato liturgie byla s nadšením a porozuměním přijata a budovala církev v nezměněné podobě po dvacet let. Jak nově zřizované duchovenstvo, tak členstvo prožívalo ji sice emotivně, ale spíše racionálně než mysticky. Korespondovalo to s učením církve, jež se mezitím rovněž ustálilo. Těsně před druhou světovou válkou byly do bohoslužebného a svátostného dění v církvi učiněny jisté zásahy; Farského liturgie se upravovala. Mj. opotřebovalo se její výrazivo, jež pocházelo z určité myšlenkové a jazykové kultury přelomu 19. a 20. století; bylo dost staré pro současnost, ale ne dost věkovité, aby se mohlo natrvalo stát specifickou kultickou řečí. Významným činem - i když ne vždy v žádoucí linii - bylo obohacení bohoslužby vydaným Misálem.
4. 5. Liturgická "obroda" v CČS(H) po 2. světové válce
V ideové orientaci CČS došlo k výraznému zvratu po válce, a to s nástupem tzv. biblické teologie v ní. V podstatě šlo o vyrovnávání se s reformační teologií. Odrazí se tato skutečnost i ve vztahu duchovenstva k užívané liturgii? Profesoři Rutrle a Trtík přinesli její aktualizovaný výklad. Duchovní většinou odložili Misál. Ale nejen to, pokoušeli se zasahovat do textů liturgie. Někteří jen vyměňovali slovíčka či jednotlivé věty, případně zasahovali i do zpěvných částic (což je nejlepší způsob jak mást a znechucovat ty, kteří s tím žijí). Jiní se pokoušeli zasahovat do modlitebních částic vlastní tvorbou, bohužel málokdy dostatečně poučenou a zdařilou.
V tom směru je zapotřebí brát vážně slovo o liturgické nekázni. Aby jí bylo zabráněno a přece jen učiněno zadost potřebné akomodaci liturgie s celkovou nynější teologickou a duchovní orientací husitské církve, pracovala pověřená skupina teologů a laiků několik let na liturgické bohoslužebné knize, jejíž snahou bylo pokud možno neměnit liturgii, ale naplňovat ji "zevnitř". Po schválení sněmem stala se tato Bohoslužebná kniha CČSH platnou směrnicí pro bohoslužebný život církve. Jde do hloubky a zpracovává v nejširším spektru křesťanské ekumenické tradice. Kryje rovněž potřeby tzv. liturgického církevního roku. Je závazná; nabízí však různé varianty a dopřává eventuálně nepoužít celé texty modliteb. Nakolik je respektována a užívána, jak se v obcích vžila, jaký je ohlas na ni? Jak si dnes stojíme s liturgickou jednotou a kázní?
S liturgickým projevem církve těsně souvisí otázka jejího kněžství. Je vyřešena v Základech víry CČSH a usměrněna v několika řádech. Jak slýcháme a pozorujeme, projevují se přesto mezi námi určité nejistoty, přerůstající na jedné straně v nedbalost, na druhé straně v superkritické, rozkladné tendence. Máme na mysli jednak kněžskou neuvědomělost a s ní spojenou neúctu k tomuto úřadu a neplnění závazků z něho vyplývajících. Na druhé straně pak pochybovačnost o správnosti pojetí kněžství v církvi, o jeho dostatečnosti a věrohodnosti. Pokud jde o to první, měla by v církvi fungovat bratrská (sesterská) vzájemná a biskupská zvláštní duchovní péče; neuspěje-li, pak jednoznačné disciplinární řízení. V druhém případě jde ne tak o duchovní, kteří se přizdobují různými kolárky, jako o ty, kteří mají vůči své církvi pohrdání. Jmenovitě je rozkladné sebepovyšování liturgů na výlučné nositele církevního kněžství, zavádění cizorodých rituálů (provenience katolické, případně i pravoslavné), svérázné pokusy naznačující transsubstanciaci ap.; podobně neústrojné mohou být určité odbočky probuzenecké, pietistické. Někteří jednotlivci se odvažují vysluhovat s okruhem svých známých "jinou bohoslužbu" (mj. tzv. Limskou ekumenickou).
Možná, že většina z nás si již za studií prožila fázi pokukování po učení a duchovních projevech sousedních církví. Pokud z toho vzešlo hlubší porozumění a přilnutí k duchovním statkům vlastní církve, nebylo to nadarmo. Jiného druhu je však naopak despekt - často provokativní - vůči duchovní orientaci vlastního prostředí a vůči vlastnímu věřícímu společenství, jemuž sloužíme.
Jak nevědomost o úřadu, který neseme, tak sklon k ritualizaci bývají téměř vždy provázeny nedůvěrou a ledabylostí vůči mluvenému slovu, tj. ke zvěstování, kázání, promluvám. Tento trend nebyl CČS(H) nikdy vlastní. Naopak, půlstoletá bohoslužebná cesta tohoto společenství byla provázena silným důrazem na slovo. Dnes navíc platí, že není dost dobře možné orientovat se ideově na reformačním teologicko-vyznavačském dědictví, což v zásadě činíme, a přitom nepracovat s plným zaujetím a nasazením "na slově". V této věci musíme konstatovat závažné zanedbání, a to jak už v přípravě bohoslovců na službu, tak potom v trvalém rozvíjení kazatelského umění.
4. 6. Zpěv duchovních písní a modlitba
Shodně s mnohými se domnívám, že modlitební liturgická responsoria zpívaná shromážděním a lidové duchovní písně ovlivňují víru našich příslušníků mnohdy víc než nepovedená kázání či samy věroučné výpovědi církve. Zasluhují v každém případě stálou pozornost.
Pokud jde všeobecně o zpěvníky církví, jsou sbírkami textů a melodií z různých věků a rozmanité spirituální provenience. Platí to i v našem případě. Při kritickém hodnocení oceníme ve svém Zpěvníku především písně biblické a vyznavačské, zejména ty, jež pocházejí z historického pokladu Jednoty bratrské. Vedle toho se tu setkáváme s řadou duchovně hlubších textů z prostředí kalvínského, resp. luterského a v poměrně vyrovnaném počtu i s katolickými a probuzeneckými zpěvy nevyrovnané, někdy až plytké úrovně. To znamená, že se Zpěvníkem je zapotřebí neustále a poučeně pracovat. Předpokladem k tomu je, aby se duchovní v celém jeho obsahu orientovali a uvědoměle volili ty písně, které jsou přiměřené danému shromáždění, aktuálnímu kázání, příslušné fázi církevního roku atd. Volit ty, které budují a potěšují, narozdíl od těch, nad jejichž úrovní je člověk tak trochu v rozpacích. Jsou samozřejmě obce, jejichž praktický repertoár se omezuje na pár čísel, často ne zrovna nejkvalitnějších. Je však též pravda, že živější členové obcí jsou ochotni učit se "zpívat píseň novou". Záleží vždy též na tom, jsou-li k tomu duchovním inspirováni, resp. probíhá-li v církvi k tomu zaměřená kampaň.
Podobné platí i o modlitbě, donášené z církve domů. Máme dnes již své vlastní sbírky i svá pojednání o modlitbě. Čeho je zapotřebí, to je oživovat ty tištěné texty - a to jak vlastním modlitebním životem, tak uvědomělým vedením členů k modlitebnosti. Nejde o žádné obskurní modlitebnictví, nýbrž o prostý pravidelný kontakt s Bohem, podložený i nabídnutým biblickým veršem tam, kde se nevžilo každodenní čtení z Písem. Co jsme v té věci dlužni a co můžeme pro ni udělat?
4. 7. Chrámové prostory
S bohoslužebným životem církve souvisí i "dům Páně". Není úplně pravda, že zbožným a Bohu oddaným lze být v jakémkoli a v každém prostředí. Křesťanství má zkušenost, že kultura a úroveň bohoslužby do značné míry souvisí i s prostorem Kristu zasvěceným. Na jaké úrovni a v jakém stavu se shromaždiště nachází, to prozrazuje i jaký je vztah daného společenství k bohoslužbě a k víře samé.
Za dlouhá staletí existence křesťanské církve vyrostlo množství rozmanitých kostelních staveb Bohu zasvěcených. Zraky diváků přitahují především stavby velkolepé, díla mimořádné estetické hodnoty. Ale i ty skromnější stavby chtějí vyjadřovat úctu k Bohu. Stavby bohaté jak zvenčí, tak uvnitř chtěly umocnit možnost setkání s nebeským Vládcem. Staly se rovněž výsostnými plody a milníky všeobecné lidské kultury. Přesto nelze při veškerém nadšení nad nimi pominout dvě věci: Nevznikaly vždy z nejryzejších pohnutek a prostředky na jejich výstavbu, výzdobu a údržbu nepocházely vždy z počestných zdrojů. A vznikaly za feudalismu, kdy drtivá část křesťanského lidu žila v poddanství až otroctví - v brlozích, ohrožovaná epidemiemi, hladem a tělesným i mravním úpadkem. Chci tím říct, že při veškerém obdivu ke kráse a monumentalitě těch staveb nelze si ušetřit otázku, nakolik se tu uplatňoval odkaz křesťanského "společenství". Taková připomínka bude jistě směšná dnešním estétům a vykladačům dějin; my si ji však nemůžeme odpustit.
Vznikající sborové prostory Církve československé hledaly pracně svou ideovou tvář, svázány tíživými ekonomickými podmínkami a možnostmi této v podstatě plebejské církve. Vznikly proto budovy prosté a čisté, ale i stavby provizorní a též nevydařené. Rodily se z obětavosti a s nadšením. Stávalo se však, že po původním budovatelském vzmachu slábla sborová aktivita některých a vázlo další zvelebování budov a jejich vnitřního vybavení. Po válce a následném společenském převratu začali lidé své sbory opouštět a rady starších je namnoze nechaly pustnout. A duchovenstvo? Neznáme snad případy, kdy zůstalo a zůstává netečné, ano, spolupodílí se na jejich úpadku až devastaci? V každém případě platí, že tvář církevních budov vypovídá cosi i o duchovním stavu obcí a jejich správců.
4. 8. K povaze a smyslu liturgického dění
V závěru již jen několik podnětů k teologickým úvahám. Začněme tím, že samotný užívaný název "bohoslužba" pochází evidentně z katolického prostředí. Naznačuje kultický charakter tohoto aktu. Zní v něm přesvědčení, že jej lze chápat jako přinášení christologické oběti z oltáře k Bohu na nebesích. Z příčin, jež jsou snadno pochopitelné, osvojily si reformační církve raději pojem "služby Boží". Všechna křesťanská společenstva jsou ovšem schopna ujednotit se na tom, že křesťanská bohoslužba je Boží dílo (opus Dei), nikoli snad výtvor člověka.
Boží sebesdělení ovšem k člověku míří. Liturgie je může zpřítomňovat jen symbolně, v tom smyslu, že nepřekračuje tajemství Boha a nadále je respektuje. Tato symbolnost se naplňuje a konkretizuje tím, že liturgickým vůdcem a průvodcem církve je Ježíš Kristus, dosvědčený otvíranými Písmy.
Jak vyjádříme smysl liturgického dění? Chce prezentovat to, co dogmatika nazývá "ekonomií Boží spásy", tj. Boží zjevitelské činy pro člověka od stvoření přes jednání s vyvoleným lidem, s důrazem na jeho konečné spasitelné dílo v jeho Synu. Právě život a dílo Ježíše Krista - přišlého s evangeliem Božího království, věrného až po smrt na kříži, vzkříšeného a nanebevstoupivšího je obsahem křesťanské bohoslužby, včetně výhledu k eschatologickému dovršení spásy.
Co nazýváme křesťanstvím a církví, nemohlo vzniknout jako produkt pouhých posluchačů a pak čtenářů evangelia, resp. Nového zákona, nýbrž vyrostlo a udržuje se bohoslužebným nesením (tradicí). Tato tradice bohoslužby je jediným přiměřeným nesením zvěstných a svědeckých dějství svatých Písem. Aniž si toho býváme dost vědomi, stala se bohoslužebná liturgie současně trezorem základních dogmatických výpovědí a pokladnicí duchovních statků náboženské víry v jejich plné šíři a správném výrazu.
Myslíme-li vážně teologickou výpověď, že církev žije v poloze mezi velikonocemi a paruzií jako obecenství poutníků v daném čase a prostoru, nebudeme její liturgii upírat - poučeni celým jejím dějinným zrodem a vývojem, jejž jsme naznačili - nebudeme jí upírat právo, ba až povinnost, aby svou liturgii aktualizovala (jak říkají dokonce i katolíci "akomodovala, obnovovala")... Při tom jde současně o dva paralelní úkoly: o přizpůsobování bohoslužby času a prostoru ("době", kultuře) a současně o pastorální, katechetické a publicistické přibližování člověka bohoslužbě s jejími objektivními hodnotami. Připomeňme si však, že platí: I když se snažíme, aby bohoslužba byla lidem co nejbližší a aby jí rozuměli, není žádné liturgie pro nevěřící.
Nakonec, myslím, je záhodno vyslovit hlubokou vděčnost Bohu v Kristu a Duchu, který nás jen prostřednictvím Farského liturgie pozval k tomu, abychom se vůbec setkali s křesťanskou vírou, poznávali ji, s ní sytili svůj duchovní život a ve šťastných chvílích pociťovali obdarování z věřícího společenství. Jako teologové smíme být ke své liturgii a bohoslužebné praxi kriticky pozorní v tom smyslu, abychom překonávali všechno, co činí Boží službu v naší kněžské správě ne plně účinnou, čím nepřispíváme k tomu, aby se velikost tohoto daru zaskvěla v plné síle a moci pro všechny, kdo k církvi patří.
Publikační činnost
- Podrobnosti
- Kategorie: Naše aktivity
- Zveřejněno 22. 7. 2011 17:11
|
||
Redaktor: Mgr. Růžena Adamová NOVÝ ZÁPAS č.43 – 2009/2010 - Supplementum I.
|
||
Kulturní aktivity
- Podrobnosti
- Kategorie: Naše aktivity
- Zveřejněno 22. 7. 2011 17:01
Divadlo MANA je součástí nízkoprahového centra aktivit v Husově sboru ve Vršovicích a prozatím funguje konceptuálně jako divadlo malých forem. V první etapě rekonstrukce někdejšího Jiráskova vršovického divadla v Husově sboru bylo obnoveno bývalé zázemí tohoto divadla. Vznikl zde otevřený prostor s multifunkčním způsobem využití. Umělecké aktivity jsou provozovány na divadelní scéně pro menší počet herců s přiměřenými inscenačními možnostmi. Záměrem provozovatelů je nabídnout divákům pravidelná představení v pracovním týdnu pro dospělé, o víkendech dětská představení formou pohádek a písničkových pořadů. |
Jsme otevřené společenství tolerantních lidí, kteří respektují svobodu názoru, dovedou naslouchat, kladou si stále otázky a reflektují základní životní hodnoty. Analyzujeme Bibli, diskutujeme o jejím výkladu, povídáme si o literatuře, seznamujeme se se zásadami stylistiky, rétoriky, tvůrčího psaní. V přátelském prostředí si cvičíme zásady mluveného projevu a přejně sledujeme pokrok těch, kteří se zpočátku příliš neodvažovali a teprve hledali sebedůvěru. Nebojte se - také i odpočíváme. Volnou zábavu, sport a výlety rozhodně nezanedbáváme, protože známe zásadu, že v zdravém těle zdravý duch. |
Sociální aktivity
- Podrobnosti
- Kategorie: Naše aktivity
- Zveřejněno 22. 7. 2011 16:22
There was a problem loading image 'images/poradna.jpg'
There was a problem loading image 'images/poradna.jpg'
There was a problem loading image 'images/centrum_s.gif'
There was a problem loading image 'images/centrum_s.gif'
|
|
|
|
Další články...
Nejnovější z našich rubrik
- Kulturní aktivity(22.11.2024)
- Časopis Husita(09.10.2024)
- Časopis Husita(27.08.2024)
- Časopis Husita(24.06.2024)
- Časopis Husita(29.03.2024)
- Časopis Husita(28.02.2024)
Bohoslužby
08.prosinec 2024, ne, 08:00 Kadaň |
08.prosinec 2024, ne, 08:45 Most |
08.prosinec 2024, ne, 09:00 Benátky nad Jizerou |
08.prosinec 2024, ne, 09:00 Brandýs nad Labem |
08.prosinec 2024, ne, 09:00 Benešov - bohoslužba |
08.prosinec 2024, ne, 09:00 Kladno |
08.prosinec 2024, ne, 09:00 Jílové u Prahy |
08.prosinec 2024, ne, 09:00 Cítoliby |