1. postní
- Podrobnosti
- Kategorie: Bohoslužby, kázání, projevy
- Zveřejněno 8. 3. 2020 0:10
Předobrazem postního období, do nějž jsme právě vstoupili, je Ježíšův asketický pobyt na poušti, kde je pokoušen od ďábla a zvítězí, takže je nakonec obsluhován samými anděly. Ježíšův půst ovšem opět odkazuje na starozákonní putování Izraele pouští, než mu bylo dovoleno překročit Jordán a vstoupit do zaslíbené země. Oba příběhy nabízejí celou řadu paralel a společných motivů (tak např. jejich trvání je v obou případech přiřazeno symbolické číslo 40; Ježíš je na poušť zaveden Duchem právě po svém křtu v Jordánu; když Izrael překračuje Jordán, jeho vůdcem je Jozue, JE(HO)ŠUA, tj. Ježíš, atd.). Dnes se ve stručnosti podíváme na to, co tyto příběhy rámuje jako scenérie, a to je motiv pouště.
Proměnění Páně
- Podrobnosti
- Kategorie: Bohoslužby, kázání, projevy
- Zveřejněno 23. 2. 2020 0:00
Už jste někdy přemýšleli nad tím, proč někteří lidé mají dar vnímat Boží blízkost a jiní, i když se o to celý život snaží, tento dar nemají? Jsou lidé se schopnostmi vidět věci, které přesahují naše lidské poznání. To však neznamená, že ostatní, zůstanou navždy uvězněni „v zajetí přízemnosti“. Vše má svůj čas.
V mnohých křesťanských chrámech se před začátkem postní doby čte tajuplný evangelijní příběh o proměnění Ježíše Krista. Ježíš, společně se třemi učedníky, vystoupil na vysokou horu, kde byli sami. Na hoře, před jejich očima, byl Ježíš proměněn v zářící, oslnivou bytost. „Jeho tvář se rozzářila jako slunce a šat byl oslnivě bílý.“ V tu chvíli se kolem něho zjevily další dvě zářící postavy, které byly rozpoznány jako Eliáš a Mojžíš, dávní představitelé Starého zákona. Stalo se to bezprostředně před velikonočními událostmi, tedy před Ježíšovým smrtelným utrpením a hlubokým zoufalstvím jeho učedníků. Mělo to svůj důvod.
Kázání na téma: A na co by si teprve mohli stěžovat zakladatelé církve?
- Podrobnosti
- Kategorie: Bohoslužby, kázání, projevy
- Zveřejněno 17. 1. 2020 1:00
Ježíš nás učí, že Boží věci jsou na počátku nepatrné: "Království nebeské je jako hořčičné zrno, které člověk zaseje na svém poli; je sice menší, než všecka semena, ale když vyroste, je větší ..." (Mt 13,31)
I náš národ před 100 lety prožil podobný div Boží vlídnosti, když začaly vznikat naše náboženské obce - také skoro z ničeho.Ve městech a obcích se schází jen pár lidí. Bez své liturgie. Bez zformulované teologie. Bez bohosloveckých ad. škol. Bez svého zpěvníku. Bez kostelů. Bez far. Bez aut. Bez peněz. Bez nemovitostí k pronájmu. Bez tradice a historie. A na samém počátku s ještě menší členskou základnou než má církev dnes. V době kdy masy v ČSR vystupují z církve do bezvyznání. Na počátku se schází jen hrstky lidí, ale jakých lidí? Lidí se srdcem planoucím usilovnou láskou, činnou vírou a vytrvalou nadějí (1Te 1,3) a s holýma rukama, ale v milosti Boží, budují dílo církve, která již 100 let slouží Bohu a pomáhá lidem. My, díky tomuto Božímu lidu - těmto odvážným zakladatelům a spolupracovníkům na Boží vinici, a díky vlídnosti Boží, dnes disponujeme více zdroji, než měli oni tehdy na přelomu let 1919-1920.
Kázání na téma Matouš 2, 13-23
- Podrobnosti
- Kategorie: Bohoslužby, kázání, projevy
- Zveřejněno 28. 12. 2019 13:57
Sestry a bratři.
Dnešní text z Matoušova evangelia, o Ježíšově dětství, nám popisuje tři navazující příběhy: útěk Ježíšovy rodiny do Egypta; vražedné násilí Heroda vůči betlémským dětem; a návrat Ježíšovy rodiny do Palestiny. Začátek i konec perikopy se odehrávají na území Izraele a jsou propojeny sestoupením a vyjitím z Egypta, což vytváří důležitý ucelený rámec, který se v historii vyvoleného lidu vícekrát symbolicky opakuje. Všechny části vyprávění obsahují biblické odkazy, které směřují k potvrzení a naplnění starozákonních proroctví.
Dalším významným motivem tohoto příběhu svaté rodiny je postava anděla, který se zjevuje Josefovi ve snu, aby mu vyjevil Boží vůli. Na začátku dostává Josef příkaz odvést dítě i jeho matku a uprchnout do Egypta. Před závěrem má Josef za úkol vzít dítě a jeho matku zpět do Izraele.
Každé dítě je bezmocné, zcela bezbranné a jeho život může být snadno ohrožen. K tomu, aby mohlo žít, potřebuje péči a pomoc. Potřebuje účinnou a moudrou ochranu ve všech ohledech, aby mohlo přežít v nebezpečí. V našem příběhu je se životem dítěte, Ježíše a Spasitele, ohrožené celé spásné dění, a proto vidíme, že přichází vyvolenému na pomoc Boží ochrana a díky ní je zmařena Herodova touha po zabití „Ježíše – židovského krále“. Josef je v příběhu Božím nástrojem; pečlivě a oddaně plní příkazy Božího vedení tak, jak to známe z příběhů biblických praotců a všemi silami se snaží zachránit život vyvoleného dítěte. Je to tedy opět Boží vůle, která vede Ježíše do Egypta a posléze zpět do Nazareta. Všechny tyto jednotlivé úseky evangelijního příběhu se skládají a spojují k naplnění Božího plánu Spásy.
Jiří Sedlák NO Mnichovice
Reflexe tématu Putování za spravedlností a mírem
- Podrobnosti
- Kategorie: Bohoslužby, kázání, projevy
- Zveřejněno 24. 2. 2014 7:24
Ústřední výkonný výbor Světové rady církví, první setkání ve Švýcarském Bossey
Reflexe tématu Putování za spravedlností a mírem, 12. února 2014
anglicky napsala a do češtiny převedla Martina V. Kopecká, členka Ústředního výkonného výboru SRC
Blaze těm, kdo působí pokoj, neboť oni budou nazváni syny Božími.
Matouš 5, 9
Milé sestry a brtaři v Kristu, {jcomments on}
po stoletích opakovaných válečných konfliktů v Evropě po zhruba šedesáti letech nastalo období zatím nebývale dlouho trvajícího míru. Co o tomto čase evropském míru můžeme říci je to, že žádná západní mocnost nepoužila své síly k tomu, aby ji poměřovala s ostatními evropskými - východními národy. Ale vydáváme se skutečně po cestě opravdového a hlubokého míru s cílem dosáhnout spravedlnosti a sjednocení v Jeho jménu?
Den válečných veteránů 2013, videozáznam
- Podrobnosti
- Kategorie: Bohoslužby, kázání, projevy
- Zveřejněno 25. 11. 2013 13:06
Tradiční slavnostní shromáždění, které pořádá naše Církev (CČSH) vždy u příležitosti Dne válečných veteránů (11. listopadu) v Chrámu sv. Mikuláše na Staroměstském náměstí v Praze, se tentokrát konalo v předvečer Dne, v neděli 10. listopadu 2013. Liturgickým základem slavnosti byla opět zvolena Pobožnost podle Františka Kalouse. Vedení liturgie se ujali br. patriarcha ThDr. Tomáš Butta, Th. D., a br. pražský biskup Doc. ThDr. David Tonzar, Th. D. Kázáním (na Žalm 127, na První list Korintským 12, 4-11, na Evangelium podle Lukáše 9, 23-25) posloužil br. Mgr. MUDr. Rudolf Göbel, biskup olomoucký.
Další články...
Nejnovější z našich rubrik
- Časopis Husita(28.02.2024)
- Časopis Husita(13.12.2023)
- Časopis Husita(31.10.2023)
- Časopis Husita(13.09.2023)
- Časopis Husita(31.08.2023)
- Aktuality(17.05.2023)
Bohoslužby
27.duben 2024, so, 14:00 Nové Strašecí |
28.duben 2024, ne, 08:00 Kadaň |
28.duben 2024, ne, 08:45 Most |
28.duben 2024, ne, 09:00 Benešov - bohoslužba |
28.duben 2024, ne, 09:00 Brandýs nad Labem |
28.duben 2024, ne, 09:00 Cítoliby |
28.duben 2024, ne, 09:00 Jílové u Prahy |
28.duben 2024, ne, 09:00 Benátky nad Jizerou |
Nově ve fotogalerii
- Kategorie: Novokřtěnci 2023
- Kategorie: foto k bohoslužbě na Krakovci
- Kategorie: Den válečných veteránů 2022