Vzdělávání
Pondělí Svatodušní (Nu 11,24-29; J 3,14-21)
V rozdílení darů je Duch svobodný a nenechá se svazovat žádnými pravidly, jak je zaznamenáno i v příběhu Eldada a Medada v knize Numeri. Jozuovi se to zdálo nepatřičné, děje se něco, co nebylo dopředu domluveno, Eldad a Medad nemají na své prorokování žádné schválení od církevní autority. Na rozdíl od Jozua ale Mojžíš moudře rozpoznal, že na Boží dary nemá patent a vyslovil přání, ke kterému se vrátila později reformace, kéž by všechen Hospodinův lid byl proroky, kéž by na každém, kdo patří do Božího stáda, bylo vidět takové povolání a vyvolení ke svědectví a službě.
Velkopáteční kázání
Iz,52,13 – 53,12 Žd.4,14-16, J 18
Ve velkopáteční události máme před sebou dvě odlišné postavy. Jidáše a Petra. Oba jsou učedníky Ježíše, a přitom rozdílní.
Kolem Jidáše je mnoho záhad. Není to jen, že Ježíš zklamal jeho představu o Mesiášovi, který se postaví proti Římu. Byla to i touha po penězích. Ale v každém případě je symbolem zrádcovství. Lidé se vždy snažili přijít na to, proč Jidáš tuto zradu spáchal. Jsou různé theologické nebo psychologické výklady. Ale u Jana ve 12,6 je psáno: „Zloděj byl, měl na starosti pokladnici a bral z toho, co se do ní dávalo.“ Výklad není důležitý. Záleží na činu samém: šel a zradil. Co se dělo v srdci Jidášově, nikdy nezjistíme. Ježíš u Lk 22,21 říká: „ Hle, můj zrádce, je se mnou u stolu. Syn člověka jde, jak je určeno, běda však tomu člověku, který ho zrazuje.“
Kázání na 2. neděli po Velikonocích, Misericordias Domini
milost Vám a pokoj od Boha, Otce našeho i od Pána Ježíše Krista! Amen.
Té dnešní neděli se v církvi říká latinsky „Misericordias domini“. Když to přeložíme, znamená to milosrdenství Páně/Boží. Tato dvě slova pochází z verše Žalmu 66, který jsme slyšeli na samém začátku našich dnešních bohoslužeb. Zněla takto: „Hospodinova milosrdenství je plná země. Nebesa byla učiněna Hospodinovým slovem.“ Není to vlastně připomínka toho, že bychom si více měli všímat Hospodinova milosrdenství, které je ve světě kolem nás přítomno a které tak často přehlížíme? Jsme citliví vůči utrpení, zlu – to nepřehlédneme nikdy, ale často nám chybí optika, kterou bychom zahlédli to, že Bůh je okolo nás stále přítomen, vlastně – tvoří svět, obnovuje, občerstvuje – jak říká žalmista také tím Slovem – a čeho si už vážně nejsme mnohokrát vědomi, je to, že i my jsme toho všeho nedílnou součástí.
Příběh o prázdném hrobu a vzkříšení nás uvádí do velikonočního rána.
Do velikonočního rána, kdy si každý rok čteme tuto nadějeplnou zvěst, kterou se snažíme přenést i do svých životů. Toto přenesení však není jednoduché. Příběh známe, ale chápeme plně obsah této zvěsti? Jak nás tato zvěst v našem životě ovlivňuje?
Prázdným a otevřeným hrobem jsme vyzýváni k vyjádření své víry. Dnes opět stojíme na místě Marie a učedníků, kteří do prázdného hrobu nahlížejí a vstupují. I my dnes stojíme před mnohými nejasnostmi. Nevíme, čemu můžeme a máme plně věřit. Vkládáme svou víru i naději leckdy do věcí pomíjivých. Lpíme na minulosti a pláčeme nad ní jako Marie. Zapomínáme ve svých všedních dnech a starostech, že tu je ten, který dává skutečnou naději, která nás nezklame. Ten, který vstal z mrtvých a spojil tak navždy svůj život s našimi životy.
Kázání na Velikonoční pondělí
Evangelium: Matouš 28, 8-15
Ženy rychle opustily hrob a se strachem i s velikou radostí běžely to oznámit jeho učedníkům. A hle, Ježíš je potkal a řekl: „Buďte pozdraveny.“ Ženy přistoupily, objímaly jeho nohy a klaněly se mu. Tu jim Ježíš řekl: „Nebojte se. Jděte a oznamte mým bratřím, aby šli do Galileje; tam mě uvidí.“ Když se ženy vzdálily, někteří ze stráže přišli do města a oznámili velekněžím, co se všechno stalo. Ti se sešli se staršími, poradili se a dali vojákům značné peníze s pokynem: „Řekněte, že jeho učedníci přišli v noci a ukradli ho, když jste spali. A doslechne-li se to vladař, my to urovnáme a postaráme se, abyste neměli těžkosti.“ Vojáci vzali peníze a udělali to tak, jak se jim řeklo. A ten výklad je rozšířen mezi židy až podnes.
Sestry a bratři,
pokud slyší toto evangelium dnešní člověk, pak často jen pokrčí rameny.
Je tu verze příběhu předaná Ježíšovými přáteli a učedníky, že Ježíš byl vzkříšen a žije. A pak je tu verze „že jeho učedníci přišli v noci a ukradli ho, když (vojáci na stráži u hrobu) spali. ... A ten výklad je rozšířen mezi židy až podnes.“
Kázání na neděli 2.4.
Evangelium (Pašije): Matouš 26, 14-27
Moji milí, píši ve chvíli přípravy velikonoční večeře.
Chystáme se na ni stejně jako Ježíš a přesto jinak.
Věděl, co ho čeká. Bylo to jeho vlastní rozhodnutí, kterého si byl plně vědom. V tuto těžkou chvíli byl smířen, ale v sobě nalezl sílu, aby označil člověka. „Amen, pravím vám, že jeden z vás mě zradí.“ Dvanácti to bylo líto, ptali se: „Snad to nejsem já, pane? Ježíš odpověděl: „Běda tomu, který Syna člověka zrazuje.“
Další články...
Podkategorie
-
Aktivity NO
Články o inspiraci NO
- Diecéze
-
Ostatní
Kategorie článků "Ostatní"
-
Pozvánky
Kategorie článků "Pozvánky"
- Kázání a promluvy
Nejnovější z našich rubrik
- Časopis Husita(28.02.2024)
- Časopis Husita(13.12.2023)
- Časopis Husita(31.10.2023)
- Časopis Husita(13.09.2023)
- Časopis Husita(31.08.2023)
- Aktuality(17.05.2023)
Bohoslužby
05.květen 2024, ne, 00:00 Lužná |
05.květen 2024, ne, 00:00 Lužná - Mutějovice |
05.květen 2024, ne, 08:00 Kadaň |
05.květen 2024, ne, 08:45 Most |
05.květen 2024, ne, 09:00 Benátky nad Jizerou |
05.květen 2024, ne, 09:00 Benešov - bohoslužba |
05.květen 2024, ne, 09:00 Brandýs nad Labem |
05.květen 2024, ne, 09:00 Cítoliby |
Nově ve fotogalerii
- Kategorie: Novokřtěnci 2023
- Kategorie: foto k bohoslužbě na Krakovci
- Kategorie: Den válečných veteránů 2022